23 Mayıs 2012 Çarşamba

Hedef Ülkelerdeki Değişiklik


Ekonomi Bakanlığı bürokratik kurumlar arasında en sevdiğim, hatta belki de tek sevdiğim kurum diyebilirim. Nedeni çok basit aslında, özel sektör mantığı ile yönetiliyor. Dümende Ekonomi Bakanı Zafer Çağlayan eski bir sanayici, haliyle sanayicinin, ihracatçının ve özel sektörün ne düşündüğünü ve ihtiyaçlarını çok iyi biliyor. Sanayi Odaları ve Ticaret Odalarıyla geçmişten beri süregelen iyi ilişkileri var. Hal böyle olunca, akıl birliği ve dil birliği oluşunca işler daha çabuk yürüyor.

Günümüzde ihracatçılarımıza eğitim, alım heyetleri, fuarlar ve danışmanlıklar gibi türlü destekler verilmektedir. Ekonomi Bakanlığı’nın belirli projeler kapsamında yürüttüğü TURQUALITY, URGE ve diğer destekleriyle beraber KOSGEB, TÜBİTAK gibi kurumlar tarafından da farklı destekler söz konusudur.

Ancak bu kadar destek içerisinde Ekonomi Bakanlığı’nın en çok sevdiğim çalışması ise “Hedef Ülkeler”dir. Zaman zaman güncellenen listeler ihracatçılarımızın yön arayışlarına bir nebze de olsa yardımcı olmayı hedeflemektedir. Dünyada 238 tane ülke var. Bunlardan nüfus ve diğer nedenlerle birçoğunu baştan elediğimizi düşünelim, kalsın 150 tane ülke. Acaba bunlardan hangilerine focus olmamız gerekiyor? Siz hiçbir ülkeyi araştırdınız mı?

Hele hele bu araştırmayı internet yokken denediniz mi? Fazla değil, bundan 10 sene öncesine kadar ihracat satış departmanında çalışanlar ne kadar zahmetli bir şey olduğunu çok iyi bilirler. Önce masa başı dediğimiz araştırma gerçekleştirilir, sonrasında kaçınılmaz şekilde saha araştırması söz konusu olurdu. Laf aramızda, saha araştırmalarının keyfi de başka olurdu. (Bu konuyu ilerleyen günlerde sevgili hocam Ali İzzet Eken’den yazıya dökmesini rica edeceğim.) Ne olursa olsun koskoca bir okyanusta tek başınıza hissine kapılırdınız. Git gide popülaritesini yitiren fuarlar o yıllarda can simidi görevi görürdü…

“Hedef Ülkeler” çalışmasıysa yukarıda değindiğim pazar araştırmaları konusunu kolaylaştırmaktadır. Hatta kolaylaştırmayı bırakın, armut piş ağzıma düş şeklinde önünüze hazır çalışmayı koymaktadır. Aşağıda linkini de verdiğim Ekonomi Bakanlığı’nın web sayfasında ülkelere ilişkin çalışmaları incelediğinizde ne demek istediğimi anlayacaksınız.

2012-2013 dönemine ilişkin listeler incelediğimde, (4-5 yıldır söylediğim gibi) Arapça konuşan ülkeler çoğunlukta olduğunu gördüm. Bu ülkelerin listelerde yer almasının kesinlikle doğru olduğunu ve politik ve ekonomik nedenlerle uzunca yıllar değişmeyeceğini düşünüyorum.

Ayrıca belirtmeden geçemeyeceğim, hem lojistik bakımdan, hem de pazarın direnci nedeniyle ben olsam Çin ve Japonya’yı hedef ülkeler listesine almazdım. Bu iki ülke yerineyse öncelikli ülkeler listesinden, Kenya ve Tanzanya’yı alırdım.

Listeyi detaylı bir şekilde inceledim ve gözlemlerim şu şekildedir:

1-      Cezayir, Kanada, Katar, Ürdün 1. Lig sayılabilecek olan Hedef Ülkeler listesinden, 2. Lige, yani Öncelikli Ülkeler listesine alınmıştır. Yani sezon sonunda 2. lige düşmüşlerdir.
2-      1. Lige çıkan ülkeler ise şu şekildedir: Endonezya, Güney Afrika Cumhuriyeti, Irak, Kazakistan, Ukrayna
3-      2012-2013 listesinde 2. Lig yani öncelikli ülkeler çoğunlukla Afrika kıtasından oluşmaktadır.
4-      2010-2011 döneminde “Hedef Ülke” çalışması yapılırken küresel kriz döneminde büyümeye devam eden ve dış ticaret hacimlerinde önemli gerileme görülmeyen ülkeler kapsama alınırken, şu kriterlere göre ülkeler belirlenmişti:
a)      Müteahhitlik hizmetlerindeki ihracat potansiyelimiz
b)      İlgili ülkelerle olan siyasi ilişkilerimiz
c)      Pazarın alım gücü ve büyüklüğü
d)     Dışa açıklığı
e)      Sermaye hareketleri
f)       Ticari ve hukuki altyapı
g)      yatırımlar
h)      hizmet ticareti
i)        enerji politikaları
5-      2012-2013 dönemi “Hedef Ülke” çalışması yapılırken, üç aşamadan oluşan, kısaca “atılım” diye adlandırılan TİM 2023 İhracat Stratejisinin vizyonu, mevcut üretim koşulları ve kapasite altında üretilen ürünlerin pazarlanmasını içeren I. Aşama misyonun da gerçekleştirilmesi göz önünde bulundurulmuştur.

Neticede hedef ülkeler ve öncelikli ülkeler listesi şu şekildedir;

2012 – 2013 DÖNEMİ HEDEF ÜLKELER (17 ÜLKE):
  • Çin Halk Cumhuriyeti
  • Rusya
  • Hindistan
  • ABD
  • Polonya
  • Brezilya
  • İran
  • Nijerya
  • Mısır
  • Libya
  • Endonezya
  • S. Arabistan
  • Irak Kazakistan
  • Ukrayna
  • Japonya
  • Güney Afrika Cumhuriyeti

2012 – 2013 DÖNEMİ ÖNCELİKLİ ÜLKELER (27 ÜLKE):
  • Türkmenistan
  • Azerbaycan
  • Meksika
  • Peru
  • Şili
  • G.Kore
  • Malezya
  • Vietnam
  • Kenya
  • Gana
  • Tanzanya
  • Birleşik Arap Emirlikleri
  • Almanya
  • Romanya
  • Slovakya
  • İsveç
  • Norveç
  • Angola
  • Etiyopya
  • Singapur
  • Kuveyt
  • Arjantin
  • Kolombiya
  • Cezayir
  • Kanada
  • Ürdün
  • Katar

Hedef ve öncelikli ülkeler sağlanacak destekler

Söz konusu ülkelerin hedef veya öncelikli ülkeler olarak belirlenmesi, bu ülkelerde yapılacak bazı faaliyetlere verilen desteği de artıracak.


Bu kapsamda, Türkiye'de faaliyet gösteren şirketler ile işbirliği kuruluşları üyelerinin ürünlerinin pazarlama ve tanıtımının yapılmasını sağlamak, bu çerçevede yurt dışında gerçekleştirilen tanıtım, marka tescil giderleri ile yurt dışında mal ticareti yapmak amacıyla açılan birimlerle ilgili giderlerinin bir kısmının ilgili fondan karşılanmasını düzenleyen “Yurtdışı Birim, Marka ve Tanıtım Faaliyetlerinin Desteklenmesi Hakkında Tebliğinde” yer alan desteklere ilaveten tüm hedef ve öncelikli ülkeler için 10 puan daha destek sağlanacak.

“Yurt Dışında Gerçekleştirilen Fuar Katılımlarının Desteklenmesi Hakkında Tebliğ” çerçevesinde de hedef ülkelerden ABD, Brezilya, Çin, Hindistan, Endonezya, Nijerya, Polonya ve Güney Afrika Cumhuriyeti ile öncelikli ülkelerden Meksika, Şili, Birleşik Arap Emirlikleri, Güney Kore, Vietnam, Kanada ve Malezya için de ilave 20 puan destek uygulanacak.
Ayrıntılar:
http://www.ekonomi.gov.tr/index.cfm?sayfa=0F24E22E-D8D3-8566-4520CEA0C95BDA1A
https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/rankorder/2119rank.html

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder