2 Kasım 2011 Çarşamba

Yıl: 2023


70'li yılların ortasında yayınlanan uzay dizileri vardı ve onlardan birisi de "Uzay 1999" isimli diziydi. Her ne kadar "Uzay Yolu" dizisinin gölgesinde kalsa bile o yıllarda ilgi görmüştü. 1999 yılı sanki hiç gelmeyecekmiş gibi, belki de 2000 yılından hemen önceki sene olması nedeniyle anormal değişiklikler olacakmış gibi düşünülüyordu. Gerçi, tablet bilgisayar gibi, dizi de öngörülen bazı yenilikler gerçekleşmedi de değil...

Bugünlerin popülist hedefi olan 2023 nedense bana Uzay 1999 dizisini hatırlatıyor. İlk bakışta çok uzaktaymış, sanki hiç gelemeyecekmiş hissi veriyor ama şunun şurasında 12 yıl var.

Ülkemiz kendine yeni hedefler belirlerken Cumhuriyetimizin 100. yılı olan 2023 senesini baz aldı, hedef ise 500 Milyar dolar ihracat rakamına ulaşılması.

2010 yılını 113,6 Milyar dolarla kapatan ülkemizin, 2012 yılını 130 Milyar dolar ihracatla kapatacağını varsayarsak, hedeflenen rakam mevcut durumun 4 katı kadar ihracat büyüklüğüne ulaşmamızı gerektirmektedir. Peki ama nasıl?

Bu Hedefe Kaç Girişimci Gerek?
“Nasıl” sorusundan ziyade irdelenmesi gereken konu, “kaç kişiyle” olmasının daha doğru olacağı kanaatindeyim. Geçen sene gerçekleştirdiğimiz 113,6 Milyar dolar ihracatın yarıdan fazlasını ilk 500 ihracatçının yaptığı ve toplam ihracatçı sayımızın 50.000 olduğu bilinmektedir.

Çok basit bir hesapla, 2011 yılını 130 Milyar dolar ihracat rakamıyla kapatırsak ve sonraki her yıl %12 artış kaydedersek, 2023 yılında yaklaşık 506,5 Milyar dolar ihracat rakamına ulaşmamız mümkündür. Yıllar bazında tablo ise şu şekilde olacaktır.

2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
130
145,6
163,1
182,6
204,6
229,1
256,6
287,4
321,9
360,5
403,8
452,2
506,5

Buraya kadar iyi senaryodan bahsettik. Olaylara negatif tarafından bakacak olursak, sürekli %12 artış beklemek fazla iyimserlik olacaktır. Markov (Matematikçi Andrey Markov) Zinciri modelini baz alırsak, her bir anda sistem belirli bir olasılık durumuna bağlı olarak kendi durumundan başka bir duruma geçebilir, yani işler umduğumuz gibi gitmez.

2023 yılında 500 Milyar hedefimize ulaşabilmek için, alınabilecek başka bir önlem ise girişimci sayısını artırmak olabilir. En genel tanımıyla, kar elde etmek amacıyla risk alan kişi olarak tanımlayabileceğimiz girişimcilerin sayısını artırmak, hedeflenen ihracat rakamlarına ulaşma olasılığını da artıracaktır. Zaten devletin son birkaç senedir uyguladığı politikanın temelini de bu tezin oluşturduğunu düşünüyorum.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder